Skrevet af Jóannes á Stykki
Jeg var i Cinemateket og se den amerikanske
avantgardefilm Wavelength fra 1967,
her den 30. april – 2023. Filmen er instrueret af Michael Snow (født i 1928 ifølge
IMDb og død i 2023.) Wavelength er en strukturalistisk film
og fik betydning for den avantgardistiske scene. Filmen var udmærket introduceret af Lars
Movin, der også har skrevet en tyk bog om amerikansk avantgardefilm. Og som han
solgte til en billig pris efter filmvisningen. Ifølge Lars Movins bog der
hedder Amerikansk Avantgardefilm – fra surrealisme
til poesi og politik, er strukturalisme defineret ved at sætte form over
indhold. En definition som P. Adam Sitney har formuleret. (s. 517 i Amerikansk Avantgardefilm – fra surrealisme
til poesi og politik) Endvidere skal en strukturalistisk film have følgende
træk: (s. 516 i Amerikansk Avantgardefilm – fra surrealisme
til poesi og politik: ”Et fast
kamera. [Det har Wavelength]; flicker-effekt; brug af loops (i betydningen
repetition.); og inddragelse af
motiver, der er affilmet fra en tv skærm eller et lærred. (altså billeder af
billeder). Kun sjældent optræder alle fire elementer i én film)”
Der er ikke nogen handling i Wavelength i traditionel forstand. Den foregår på et ifølge
Cinemateket på et typisk New Yorker loft (https://www.dfi.dk/cinemateket/biograf/alle-film/film/wavelength).
Filmen starter med at tre mennesker kommer
ind på loftet, hvor af to kommer ind på loftet med noget der ligner en reol. Kameraet er i starten længere væk fra loftets
vinduer, men nærmer sig langsomt gennem hele filmen disse vinduer. Og efter
otte minutter (ifølge Cinemateket) kommer
der en sinuslyd på. Alt imens der er forskellige visuelle tricks, indskudte
farvefiltre og andre tricks. Så går der
noget tid og der kommer to kvinder ind på loftet og lytter til Beatles sangen Strawberry Fields Forever. Og efter et
stykke tid igen, mens kameraet langsomt bevæger sig mod vinduet kommer der en
mand ind og falder om. Senere kommer en kvinde ind og ringer til en omkring
manden, som hun tror er død. Kameraet bevæger sig stadig nærmere vinduerne på
loftet. For til sidst at kun filme et billede som hænger mellem vinduerne.
Billedet er af hav og filmen slutter.
Men er Wavelength
en god film? Jeg ved det ikke. Det er svært at anmelde en film uden en rigtig
handling, (næsten)uden replikker. Men den omtalte sinuslyd er forfærdelig at
høre på og bidrog ikke i mine øjne til at filmen blev bedre. Jeg synes at filmen ikke havde behøvet at
vare mere end i et kvarter, så havde det været en bedre film på et oplevelsesplan.
Jeg synes at al kunst bør gøre det så
interessant for den der skal opleve kunsten. Og det i dette tilfælde trækker
længden og sinuslyden filmen ned i kvalitet. Men jeg er meget glad for at have set filmen,
fordi den er så anderledes og er blevet sagt er en vigtig film. Et kriterium for om et kunstværk er godt, (har
jeg hørt) er at det følger de idéer, der i samtiden. Og det gør Wavelength. Men selv om form kommer over
indholdet i definitionen af strukturalistiske film, så har Snow forsøgt at
proppe indhold i Wavelength: ” “Jeg ønskede at lave et sammendrag af mit
nervesystem, mine religiøse anelser og æstetiske ideer. Hvad jeg havde i
tankerne og planlagde at realisere var et tidsmonument, i hvilket ækvivalensens
skønhed og tristesse ville blive fejret, idet jeg tænkte på og stræbte efter at
skabe et definitivt statement af filmisk rum og tid, en balanceakt mellem
‘illusion’ og ‘fakta’, alt sammen om at se.”” (citeret fra Cinematekets hjemmeside: https://www.dfi.dk/cinemateket/biograf/alle-film/film/wavelength)
Men om det lykkedes for Snow, synes jeg er tvivlsomt. Det trækker også ned i
min bedømmelse af filmen, at det ikke lykkedes efter min mening, at inkorporere
disse tanker ind i filmen.
Filmen ligger på youtube, men billedet er utydeligt. Og så vidt jeg
kunne forstå er den ikke udgivet på DVD eller Blu- ray.
Man kan læse Lars Movins nekrolog over Snow i Ekko her:
https://www.ekkofilm.dk/artikler/michael-snow/
Filmen kan ses her på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=963PSjAHo48
Instruktion: Michael Snow
Medvirkende: Amy Taupin m.fl.
Udgivelsesår: 1967
Land: USA, Canada (Ifølge IMDb)
No comments:
Post a Comment