Thursday, April 6, 2023

Anmeldelse af Night Moves eller Skakmat

Jeg var i Cinemateket her skærtorsdag den 6 april for at se Night Moves. Night Moves er en krimi som handler privatdetektiven Harry Moseby, som bliver bedt om at finde en klients forsvundne teenagedatter. Det går rimelig hurtigt at løse den opgave, men så kommer han i dybere ned i sagen og der begynder at komme anden kriminalitet på banen, som Harry går i gang med at opklare.

Filmen er god, men har sine mangler. Den er lidt kedelig eller langtrukken og har ikke den spænding en krimi skal have, synes jeg. Men ellers leverer Gene Hackman er god præstation som Harry Moseby. Og de andre skuespillere leverer også en god præstation. Det er ikke en noir film, da lyset i filmen er lysere end det skal være end i noir film. Men ellers er det en mørk film i handlingen. Det er udmærket, men som sagt er den ikke underholdende nok.

Jeg vil give filmen 6 ud af 10 stjerner i karakter.

Instruktør: Arthur Penn

Medvirkende: Gene Hackman, Jennifer Warren, Susan Clark, Edward Binns

Land: USA

Udgivelsesår: 1975

2 comments:

1. Men om ikke andet kunne du gå ind og se den på det store lærred. Jeg misunder dig lidt at kunne gå i en ordentlig biograf (Cinemateket) og se film, som ikke er i normal distribution. Jeg undrer mig over, at ikke flere danske biografer viser film, som ikke er i gængs distribution. Så vidt jeg husker, var der en fyr på fb engang, som sagde, at det må danske biografer ikke. Det er ikke som i USA, hvor en biograf kan vise de film, de har lyst til. Meget mærkeligt. Jeg bor 100 km (og 200 kroner i transport) fra Cinemateket, så det er ikke en tur man gør så tit.

ReplyDelete
  2. Ja, det er ikke godt at man ikke viser film som ikke er i normal distribution i særligt mange biografer. Men uden at vide det, så tror jeg at det drejer sig om penge. Jeg tror at biograferne vurderer, at de ikke kan tjene nok på at vise f. eks. ældre film eller mere alternative film udenfor almindelig ditribution. Jeg siger det fordi Imperial biografen viste Motorsavsmassakren for nogle år siden (Måske var det en jubilæumsvisning) og Rumrejsen år 2001 som specialvisning. Så jeg tror de må vise film udenfor den normale distribution. Og disse forestillinger var godt besøgte. Men de to film er jo kendte, det er nok vanskeligere at sælge billetter til film der ikke er så kendte.

ReplyDelete