Saturday, August 5, 2023

Anmeldelse af Meg 2: Dødens Dyb

Jeg var i biografen i går den 4. august for at se filmen Meg 2: Dødens Dyb eller Meg 2: The Trench, som er originaltitlen.

Lad mig starte med et kort referat. Meg 2 starter ud med at Jonas Taylor vil afsløre at radioaktivt affald bliver smidt i havet ulovligt, men det er blot indledningen til filmen. Filmen handler ikke yderligere om det. Senere finder vore helte ud af at der bliver udvundet ulovligt sjældent råstof i havbunden. Dette emne forsvinder også ud ingenting. Og tilbage er kampen mod kæmpehajen og andre store dyr. Og så de skurke som udvinder det sjældne råstof. Det giver så, indrømmet, underholdende scener, hvor de store dyr skal bekæmpes. Hvordan det slutter ikke røbes her.

Som det fremgår af referatet, følger filmens manuskript ikke sine idéer ud i livet og derfor synes jeg det er et ret svagt manuskript. Men filmen reddes af action scenerne hvor man kæmper mod kæmpehajer og andre dyr. På IMDb er filmen  klassificeret som horror, hvilket er fuldstændig forkert, hvis man spørger mig. Filmen forsøger ikke at være skræmmende. Heldigvis tager den sig ikke så alvorligt og forsøger at være morsom. Hvilket lykkes til dels, synes jeg.

Der sker umulige og usandsynlige ting i filmen, men skal man ikke tænke videre over, men koble hjernen fra når man ser filmen. Og det er synd at manuskriptforfatterne taber de indledende emner på gulvet. Og det hele bare bliver til kamp mod store dyr/monstre. Ikke at det ikke underholder, men historien ville være meget bedre hvis manuskriptet havde fulgt sine idéer ud i livet.

Benytter man en almindelig kvalitetsskala til filmen er den ikke særlig god. 4 stjerner ud af 10 må det blive til. Men målt på en kitchskala får den 6½ stjerner fra mig.