Thursday, August 31, 2023

Anmeldelse af Barbarella

 





Skrevet af Jóannes á Stykki


Jeg var i Husets Biograf her den 30. august for at se kultfilmen Barbarella. Barbarella er ifølge wikipedia baseret på tegenserien Barbarella. Tegneserien  er tegnet af Jean-Claude Forest. Jeg har aldrig læst tegneserien, så jeg ved ikke om filmen Barbarella ligner tegneserien.  

Men filmen er campet, ikke uden en vis gennemført æstetik, synes jeg. Og det tæller op i indtrykket af filmen.

Den kunne minde i stil lidt om Flash Gordon fra 1980, selv om jeg synes Flash Gordon er bedre. Både hvad angår plot og stil. 

Handlingen i filmen er lagt langt ud i fremtiden, hvor man har afskaffet diverse dårligdomme som vold o.a. Men så er der alligevel en slange i paradis og Barbarella får til opgave at finde og stoppe Durand Durand (som popgruppen Duran Duran vistnok har taget navn efter), som har et våben og som kan føre til krig.  Hvordan det slutter skal ikke afsløres her. Men handlingen er ikke altid så godt skruet sammen. Den måde nogle scener bindes sammen på er ikke så god i nogle tilfælde. Der husker jeg klart manuskriptet i Flash Gordon som at være bedre.


Filmen er en komedie og nok science fiction. Ikke fantasy, som der stårpå IMDb. I starten har den også en snert af horror, da nogle børn bruger mekaniske dukker til at overfalde Barbarella med. Men ellers er den som sagt campet. 

Men jeg grinede ikke vildt meget, da jeg så den. På trods af dens lette tone.

På IMDb får filmen får filmen 5,8 i rating. Jeg vil give filmen 7 på en kitchskala. Og 5 på en almindelig kvalitetsskala.


Instruktør: Roger Vadim

Medvirkende: Jane Fonda, John Philip Law, Anita Pallenberg

Lande: Frankrig og Italien

Udgivelsesår: 1968

 


No comments:

Post a Comment