Monday, March 11, 2024

Anmeldelse af Supergirl

Jeg så Supergirl her til aften den 11/3 – 2024. Supergirl er navnet på flere kvindelige superhelte og den bedst kendte er ifølge Wikipedia Kara Zor-El og som er Supermans kusine. Og det er også Kara Zor-El som optræder i Supergirl filmen fra 1984 og som jeg så. Supergirl optrådte ifølge Wikipedia første gang i en tegneserie i 1958 under navnet Super-Girl. Året efter optrådte Kara Zor-El så i en tegneserie.

Filmen Supergirl handler om at en energikilde tabes fra Argo City, hvor dem der overlevede Kryptons ødelæggelse bor. Energikilden havner på jorden og Kara Zor-El tager til jorden får at skaffe energikilden igen. På jorden er energikilden havnet hos en ond kvinde/heks og som vil bruge den til sine onde hensigter. Supergirl bliver nødt til at kæmpe mod hende for at få energikilden tilbage. Og hvordan det går skal ikke afsløres her.

Filmen får kun 4,4 i rating på IMDb. Men jeg vil give den et 6 stjerner ud af 10. Filmen er for lang, og kunne med fordel være skåret ned med omkring 15 minutter. For eksempel er der en lang flyvescene som kunne være skåret ned. Historien kunne således være bedre. Og det kunne effekterne sikkert også være. Men jeg kan sagtens tilgive knap så gode effekter. Der er med andre ord bedre superheltefilm end denne her. Men der findes også værre, synes jeg. Af nyere der er værre, kan jeg nævne Spider-Man filmen, Spider-Man: No Way Home, som jeg anmeldte på Himmelskibet.dk (link: Spider-Man: No Way Home | Himmelskibet Og her er effekterne noget bedre end i Supergirl. Men det redder i mine øjne ikke Spider-Man: No Way Home) Og skuespillet er tilfredsstillende og filmen er nogenlunde underholdende. Og det er hvad sådan en film skal være.

Instruktør: Jeannot Szwarc

Medvirkende: Helen Slater, Peter O´Toole, Faye Dunaway

Lande: USA, Storbritannien