Tuesday, March 19, 2024

Anmeldelse af Sartanas største kup aka Una nuvola di polvere…un grido de morte…arriva Sartana aka Light The Fuse… Sartana Is Coming

Jeg var og se 3 spaghettiwesternfilm i Husets Biograf den 17/3 – 2024. Nils Markvardsen introducerede filmen og stod vist nok for arrangementet. Og tak for det.

Den første film der blev vist var Requiescant og den har jeg anmeldt den 17 marts (Jóannes skrivar um filmar og bøkur: Anmeldelse af Requiescant aka Kill And Prey aka En Hævner Renser Ud aka Kill And Say Your Prayers (filmarogbokur.blogspot.com) ). Den næste film der blev vist var Sartanas største kup. Nils nævnte at der er fem Sartana film og at Sartanas største kup er den femte film. De er selvstændige og derfor behøver man ikke at se dem alle.

Filmen starter med at han skyder en Sheriff og hans hjælpere. Jeg fik ikke med hvorfor. Bagefter tager han til et fængsel og faktisk melder sig selv. En handling jeg ikke forstår. Men på den måde kommer han i kontakt med en fange, Granville, som siger at der er skjult to millioner dollars. Granville vil have Sartana til at hjælpe ham med at finde pengene. Og så kan de dele dem, hvis de finder dem. Og så går jagten ind på at finde pengene. Og hvordan det går vil jeg ikke afsløre her.

Sartana er som de andre helte i action og western film i stand til at tage kampen op mod mange modstandere. Sartana er en helt som bruger gadges til at hjælpe sig i kampene mod sine fjender. Alt det er fint nok. Men jeg synes at historien var svagere i denne film end i Requiescant. Om end filmen var underholdende nok. Skuespillet var fint nok. Men filmen var lidt for lang. Men alt i alt som sagt en underholdende film. Jeg vil give den 6 stjerner på en almindelig kvalitetsskala og 8 stjerner på en kitchskala.

Instruktør: Giuliano Carnimeo

Medvirkende: Gianni Garko, Nieves Navarro, Massimo Serato

Udgivelsesår: 1970 (ifølge IMDb og Wikipedia)