Sunday, March 17, 2024

Anmeldelse af Requiescant aka Kill And Prey aka En Hævner Renser Ud aka Kill And Say Your Prayers

 







Skrevet af Jóannes á Stykki

 

Jeg var og se tre spaghettiwestern film her i Husets Biograf den 17/3 – 2024. Den første af dem var Requiescant fra 1967. De to andre anmelder jeg senere. Jeg har ikke set så mange westerns igen, men jeg synes jeg bedre kan lide spaghettiwesterns end de amerikanske.

Requiescant starter med at en gruppe mexicanere mødes med nogen fra nordstaterne i USA, som jeg forstod det. Og de får lov til at få et område de kan bo på. De bliver imidlertid forrådt og alle på nær en bliver skudt ned. Der overlever således en dreng, som bliver adopteret af en religiøs familie. Resten af filmen kan man sige handler om drengen, der nu er en mand kaldet Requiescant, hævner drabene på mexicanerne. Mere vil jeg ikke sige om filmens handling. Handlingen i filmen er således ret enkel, selv om den er smule mere kompliceret end jeg har skrevet her. Men historien fungerer. Filmen er spændende og den bedste af de tre film, der blev vist.

Requiescant er således en god film, med gode skuespilpræstationer. Særlig Mark Damon er god som filmens hovedskurk, George Bellow Ferguson. Filmen føltes ikke at være for lang. Det eneste man måske kunne kritisere filmen for, da jeg synes den er en smule mere realistisk end andre spaghettiwesterns jeg har set, er at helten klarer for meget alene, som jo nok er typisk for genren og også for actionfilm. Om filmen er et stykke trivialkunst kan man jo diskutere. Men jeg synes den har noget på hjerte. Om end den nok ikke er for eksempel nyskabende. Men det behøver et værk jo ikke at være.

Jeg vil give den 9 ud af 10 stjerner på en kitchskala og 7 på en almindelig kvalitetsskala.

 

Instruktør: Carlo Lizzani

Medvirkende: Lou Castel, Mark Damon, Barbara Frey m.fl.

Udgivelsesår: 1967

Land: Italien, Vesttyskland


No comments:

Post a Comment