Thursday, December 7, 2023

Anmeldelse af Shadow Of The Vampire

 





Skrevet af Jóannes á Stykki

 

Jeg var i Cinemateket her til aften den 7/12 – 2023 og se Shadow Of A Vampire. Jeg elsker vampyrfilm og specielt film der handler om Dracula. Det var derfor med spænding jeg satte mig i biografsædet.

Shadow Of The Vampire handler om optagelserne til Nosferatu, eine symfonie des grauens (som jeg har anmeldt på bloggen her: Jóannes skrivar um filmar og bøkur: Anmeldelse af Nosferatu (Nosferatu, eine symphonie des grauens) (filmarogbokur.blogspot.com)). Og hvordan Nosferatu, eine symfonie des grauens bliver produceret. Der er kælet for detaljerne med at skildre tiden Nosferatu, eine symfonie de grauens blev optaget i (starten af  1920´erne). Så det giver en realistisk skildring af tiden.

Der oplyses med typisk stumfilmstekst, som også er rigtigt, at instruktøren F.W. Murnau ikke har fået tilladelse til at filmatisere romanen Dracula. Og derfor ændrer navnet Dracula til Orlok. Og de andre navne er også ændret. Filmen kan således ses som en metafilm over hvordan Nosferatu, eine symfonie des grauens blev lavet. Og man ser scenerne i den originale film blive optaget. Hvor meget det ligner den originale film kan jeg ikke huske, men det er i hvert fald der hen ad.

Det viser sig at det er en noget speciel type, der skal spille Greve Orlok og at han lever sig i den grad ind i rollen som Greve Orlok. Måske for meget. Murnau giver i begyndelsen oplysninger om hvem Max Schreck er, men de oplysninger er ikke helt korrekte.

Filmen tematiserer det at ofre sig for kunsten og således betale en høj pris for at være kunstner. Det gælder den kvindelige hovedrolle indehaver og i virkeligheden også Max Schreck i rollen som Grev Orlok. Og måske også om det er det værd at ofre så meget for kunsten. Twisted Sister tager også det tema op i deres sang, der hedder The Price fra albummet Stay Hungry fra 1984.

F.W. Murnau bliver skildret som en hensynsløs instruktør, der forlanger alt muligt og umuligt af sine skuespillere. Om Murnau var sådan i virkeligheden skal jeg ikke kunne sige. Det er så (post) moderne at mene at historiske facts er nærmest ligegyldige, også når det kommer til historisk fiktion o.a. og det mener jeg ikke de er.

Shadow Of The Vampire levede op til mine forventninger. Og den er spændende og jeg vil anbefale at man ser den. Og slutningen på filmen er god, synes jeg.

Wilhem Dafoe spiller Max Schreck og er fantastisk i den rolle. Wilhem Dafoe er en af mine yndlingsskuespillere og har mange gode roller på CV´et. Også John Malkovich er god som Murnau. Af film med Malkovich har bl.a. set Being John Malkovich, hvor Malkovich også er fremragende. Jeg vil give Shadow Of  The Vampire 8 stjerner ud af 10. Grunden til at jeg ikke giver den 10 stjerner er at den på trods af sine kvaliteter ikke er lige så god som Nosferatu, eine symfonie des grauens eller Werner Herzogs genindspilning fra 1979, Nosferatu – Phantom der Nacht. Det er svært at sætte ord på, men jeg blev ikke lige så grebet af Shadow Of A Vampire, som de førnævnte film. Men se endelig Shadow Of The Vampire.

 

Instruktør: E. Elias Merhige

Medvirkende: John Malkovich, Wilhem Dafoe, Udo Kier m.fl.

Lande: Storbritannien, Luxembourg, USA

Udgivelsesår: 2000


No comments:

Post a Comment