Sunday, December 3, 2023

Anmeldelse af Split Second

Jeg var i Husets Biograf her til aften den 3. december – 2023 og se Split Second fra 1992. Det var til Sci-fi Sunday arrangement og arrangørerne har således vurderet at filmen er science fiction. Den foregår godt nok i 2008, som jo er en fjern fortid nu for os, men fremtid da filmen blev lavet. Så på den måde er den science fiction.  Men det har som sådan ingen indflydelse på handlingen i filmen, som ret beset er en-politi- jagter- morder -film.

Og tiden går jo hurtigere i den digitale verden, synes jeg. Den teknologiske udvikling med digitalisering går stærkt. Det giver en følelse af tiden omkring 2008, som værende en tid, der ligger langt tilbage. Synes jeg.

På IMDb er den beskrevet som horror, crime og action. IMDb har således ikke science fiction med i sin genrebetegnelse for filmen. Jeg vil dog kalde den en thriller med horrorelementer i sig.  Split Second starter ellers ret lovende som science fiction med at den indledende tekst om den globale opvarmning som har gjort at London delvist er under vand. Og at advarslerne om den globale opvarmning bare blev ignoreret. Meget passende for vor egen samtid. Men dette tema spiller ingen rolle i filmen. Desværre. For det ville have gjort filmen meget bedre. Ikke at den er dårlig. Det er den ikke. Rutger Hauer er som altid meget god, som Harley Stone, som jagter en morder, der myrder hans partner på et tidspunkt før filmens handling foregår. Og som er i gang med at myrde i London. Stone skal som sagt finde morderen. Og det er så handlingen i filmen. Og mere vil jeg ikke sige om den.

Men jeg kan sige at filmskaberne ikke rigtig introducerer noget teknologi i filmen, som ikke fandtes i 1992. Jeg lagde i hvert fald ikke mærke til nogen teknologi. Der var således ikke rigtig noget såkaldt novum i filmen, som kritikeren og teoretikeren Darko Suvin ellers har som krav skal være med, før en tekst eller film kan kaldes science fiction. Et novum er den nye ting som science fiction introducerer for eksempel et warp drive i Star Trek som gør at et rumskib kan flyve hurtigere end lyset. Eller noget i den stil.

Men ellers er Split Second en underholdende film. Og skuespillet er også tilfredsstillende. Men det er også en film som har visse klicheer med, for eksempel den utilpassede Stone som ikke gider at have en partner at arbejde sammen med.

På en almindelig kvalitetsskala vil jeg give 6 stjerner ud af 10, men på en kitsch- kvalitetsskala vil jeg give den 9 stjerner ud af 10.

Instruktion: Tony Maylam

Medvirkende: Rutger Hauer, Kim Catrall, Alistair Duncan