Saturday, December 2, 2023

Anmeldelse af Godzilla Minus One

 







Skrevet af Jóannes á Stykki

Her den 1. december var jeg i biografen for at se Godzilla Minus One, som vist er lavet i forbindelse med 70. års jubilæet for den første Godzilla film fra 1954. Så jubilæet er således næste år.

På hjemmesiden godzilla.com star står der, at der er lavet 30 japanske Godzilla film inklusiv Godzilla Minus One, 4 amerikanske og 3 anime film. Det er mange og Godzilla er således et ikon i (populær)kulturen. Ikke uden grund. Godzilla er et fedt monster, hvis man spørger mig. Og så har Godzilla vist nok inspireret film om andre kæmpemosntre, i den såkaldte kaiju genre.

Af japanske Godzilla film har jeg har kun set Godzilla vs. Mechagodzilla fra 1974. Jeg har vistnok også set den første fra 1954 engang, men den kan jeg ikke huske noget af. I Godzilla vs. Mechagodzilla er tonen er en anden end i Godzilla Minus One. Godzilla vs. Mechagodzilla er mere let i tonen. Godzilla Minus One benytter sig af patos og er ikke humoristisk. Og Godzillas rolle er en anden. Hvor han er ødelæggeren i Godzilla Minus One, bekæmper Godzilla Mechagodzillaen, som er ødelæggeren i filmen om Godzilla og Mechagodzilla..

Handlingen i Godzilla Minus One foregår i slutningen af anden verdenskrig og efter krigens afslutning. Filmen starter med at kamikazepiloten Koichi Shikishima ikke vil udføre sin mission, for han vil ikke dø. Han lander på øen Odo, hvor Godzilla dukker op og de fleste af dem dør. Shikishima har muligheden for at skyde Godzilla, men hans nerver slår klik og han kan ikke skyde. Det er selvfølgelig heldigt for beskueren af filmen, for havde han skudt, ville det være en kort film. Godzilla er nemlig ikke muteret endnu som han bliver senere i filmen, da Bikini øerne bliver brugt til atomprøvesprængninger. Og Godzilla bliver ramt af radioaktiv stråling. Og dermed muterer, forstås. Men der er ikke nogen detaljer omkring Godzillas mutation i filmen. Det er måske en svaghed, men det gør ikke så meget hvis man spørger mig.

Shikishima er tynget af skyldfølelser bl.a. for at han ikke kunne skyde Godzilla. Men så dukker Godzilla op igen. Og så vil jeg ikke sige mere om handlingen her. Ikke andet end at filmen er kritisk overfor krig og myndighederne, som ikke rigtig vil foretage sig noget, da Godzilla dukker op, for ikke at ”skabe uro og kaos”.

 Og at den menneskelige historie med Shikishima fungerer fint og det gør monsterhistorien også. Computereffkterne er gode og skuespillet hos alle skuespillere er godt. Filmens patos fungerer godt til historien og beskrivelse af japansk kultur, synes jeg. Historien er god og gennemarbejdet, om end den måske mangler lidt. Den er således en smule forudsigelig, når man ser filmen.   Men alt i alt er Godzilla Minus One en god film som jeg vil give 8 stjerner ud af 10.

Instruktør: Takashi Yamasaki

Medvirkende: Minami Hamabe, Sakura Ando, Ryunosuke Kamiki

Land: Japan

Udgivelsesår: 2023




No comments:

Post a Comment