Sunday, September 8, 2024

Anmeldelse af Mars attacks the world aka Raketskibet

Jeg var her den 8 september og se tre film. Jeg vil her anmelde den første. Jeg anmelder måske de to andre senere.

Den første var Mars attacks the world fra 1938. Mars attacks the world er den første Flash Gordon/Jens Lyn film, der blev lavet. Fire år efter tegneserien om Jens Lyn begyndte.

Jeg har før anmeldt Jens Lyn filmen fra 1980 her: Jóannes skrivar um filmar og bøkur: Anmeldelse af Flash Gordon aka Jens Lyn (filmarogbokur.blogspot.com).  Der er ligheder mellem filmen fra 1980 og den fra 1938. Og der er forskelle.  Ligheden er i historien. At ligesom i filmen fra 1980, så angriber Kejser Ming jorden, med katastrofer til følge. Og at Jens Lyn og andre flyver afsted i en raket for at kæmpe imod Kejser Ming. Men i Mars attacks the world kommer angrebet ikke fra planeten Mongo, hvor Kejser Ming er hersker, som Jens Lyn og de andre tror. Men som titlen siger, fra Mars. Det viser sig, at Kejser Ming har allieret sig med dronningen af Mars, Azura, Og hvordan kampen mod Kejser Ming og dronning Azura ender, vil jeg ikke afsløre her.

Forskellen mellem de to film er, at Mars attacks the world ikke har den humor som er i filmen fra 1980. Men den tager sig selv seriøst. Og det er sådan set udmærket.

Og den er i sort/hvid og kan ikke rigtig måle sig visuelt med filmen fra 1980; som er en meget flot film visuelt.

Men ellers er den underholdende, synes jeg. Skuespillet er som det skal være og historien er også som den skal være. Dog savner jeg lidt humor i filmen. Man kan godt have valgt at have en stænk humor i, selv om de har valgt at lave en film med en seriøs tone.  Og den er også rimeligt kort (68 minutter) hvilket også er det som historien kan bære, synes jeg. Så det er jo godt nok.

Jeg vil give Mars attacks the world 5 stjerner ud af 10 på en almindelig skala og 7 på en kitschskala.

Instruktører: Ford Beebe og Robert F. Hill

Medvirkende: Buster Crabbe, Jean Rogers, Charles Middleton m.fl.