Monday, September 9, 2024

Anmeldelse af The Human Monster aka The Dark Eyes of London

 





Skrevet af Jóannes á Stykki

Jeg var her den 8 september i Husets Biograf og se tre film. Jeg anmeldte den ene film her: Jóannes skrivar um filmar og bøkur: Anmeldelse af Mars attacks the world aka Raketskibet (filmarogbokur.blogspot.com). Jeg anmelder her en film mere, nemlig The Human Monster aka The Dark Eyes Of London. Det er Edgar Wallace, der har skrevet romanforlægget som filmen bygger på. Edgar Wallace skrev manuskript til den første King Kong film. Wallace var også en produktiv forfatter af romaner, Han skrev ifølge Wikipedia i alt 170 romaner.

Handlingen i The Human Monster er meget kort den, at Scotland Yard finder lig åen Thames. Scotland Yard begynder at efterforske sagen. Og hvordan det går vil jeg ikke afsløre her. Det er let at komme til at spoile, hvis jeg siger mere om handlingen. Krimiplottet er nemlig sådan, synes jeg, at man regner store dele af det ret hurtigt ud, når man ser filmen. Jeg læste romanforlægget for nogle år siden og husker ikke at krimiplottet var så nemt at regne ud, da jeg læste romanen.

Men selv om filmen har et krimiplot, der er relativt nemt at regne ud, så er filmen ret god. Den er stemningsfyldt og bestemt ikke kedelig. Og har en stænk af horror og lidt af thrilleren, som virker godt. Jeg husker ikke at horrorelementet var særlig udtalt i romanen.  Og det er horrorelementet, der gør at filmen er god. Bela Lugosi har en rolle i filmen og han spiller den godt, synes jeg.

Helt bestemt en film der kan anbefales, på trods af det lidt tynde kriminalistiske plot.


Karakter: 7 stjerner ud af 10


Instruktør: Walter Summers

Medvirkende: Bela Lugosi, Hugh Williams, Greta Gynt m.fl.

Land: UK

Udgivelsesår: 1939

 

 


No comments:

Post a Comment