Wednesday, January 31, 2024

Anmeldelse af Flash Gordon aka Jens Lyn

Jeg var i Husets Biograf her til aften den 31/1 - 2024 og se Flash Gordon aka Jens Lyn fra 1980.

Jens Lyn startede som tegneserie i 1934 ifølge comicwiki.dk og var i starten tegnet af Alex Raymond.  I tegneserien er Jens Lyn en polo spiller, mens han i filmen spiller amerikansk fodbold. En anden ting der er ændret i filmen i forhold til tegneserien er at Kejser Ming tilbeder guden Dyzan, mens han i tegneserien tilbeder Den Stor Gud Tao. (i hvert fald ifølge denne side: Dyzan | Flash Gordon Wiki | Fandom )

Filmen starter med at Kejser Ming angriber jorden med dårligt vejr, jordskælv, vulkanudbrud, mens Jens Lyn skal ud at flyve med Dale Ardens. Kejser Ming bruger teknik til at forårsage jordskælv osv., ikke overnaturlige kræfter.

Jens Lyn bliver tvunget til at nødlande. Og han lander tæt ved huset hos en videnskabsmand, Zarkov, der påstår at det er et angreb. Det afviser alle, men han har bygget en raket for stoppe angrebet. Zarkov får lokket Jens Lyn og Dale ind i raketten. De begynder at slås og der trykkes på startknappen ved et uheld. Raketten starter og de tre flyver afsted og havner i Kejser Mings vortex og suges til planeten Mongo, hvor Kejser Ming er hersker. Zarkov har altså ret i at jorden er udsat for et angreb.

De tages til fange af Kejser Ming og Jens Lyn kalder Kejser Ming en ”psycho”. Han dømmes til døden. Men han reddes af Kejser Mings datter Aura via en modgift.

Som det eventyr Jens Lyn også er, refereres der også til eventyret ved at Aura kysser Jens Lyn og siger at det var kysset som genoplevede ham. Det gode er så, synes jeg, at det ikke er sandt. Og så gør Jens Lyn sig klar på at gøre oprør mod Kejser Ming. Og hvordan det går skal ikke afsløres her.

Jens Lyn er en meget underholdende film efter min mening. Og så er den visuelt flot. Men den er også campet og tager sig ikke alt for seriøst. Manuskriptet er skrevet af bl.a. Lorenzo Semple Jr., som også skrev manuskriptet til den fantastiske film Batman The Movie fra 1966.  Jens Lyn filmen er god, men den er ikke så god som Batman The Movie, som er langt mere gennemført i sin campede humor. Men den visuelle side i Jens Lyn filmen er bedre end i Batman The Movie. Og det tæller også noget, da film er et visuelt medie. Men ellers synes jeg at skuespillet generelt i filmen er tilfredsstillende. Særlig god er Max von Sydow som Kejser Ming.

Så jeg vil give Jens Lyn en karakter på 9 på en kitchskala og 5 på en normal kvalitetsskala.

Instruktion: Mike Hodges

Medvirkende: Sam J. Jones, Melody Anderson, Max von Sydow m.fl.