Saturday, August 3, 2024

Anmeldelse af Son Of Godzilla aka Kaijū-tō no Kessen: Gojira no Musuko

Jeg var den 1august 2024 til Husets Biografs Open Air Cinema forestilling og så Son Of Godzilla. Godzilla er som bekendt et monster eller kaiju som japanerne vist kalder den. Den første film udkom i 1954. Af Godzilla film har jeg set den første for mange år siden, så den husker jeg ikke så meget af. Jeg har også set Godzilla vs. Mechagodzilla fra 1974, Godzilla Minus One fra 2023 (Læs min anmeldelse af den her: Jóannes skrivar um filmar og bøkur: Anmeldelse af Godzilla Minus One (filmarogbokur.blogspot.com) ). Af Hollywood Godzilla film har jeg set bl.a. Godzilla fra 1998 og Godzilla x King Kong fra 2024 (Læs min anmeldelse af den her: Jóannes skrivar um filmar og bøkur: Anmeldelse af Godzilla x Kong: The new empire (filmarogbokur.blogspot.com).)

Godzilla filmene er generelt gode og underholdende. Hvordan var Son Of Godzilla så? Den var helt ok. Den ligner lidt Godzilla vs. Mechagodzilla i tone og i stil, synes jeg. Son Of Godzilla står til at være en komedie på IMDb.  Det står Godzilla vs. Mechagodzilla ikke til at være.  Men Godzilla vs. Mechagodzilla er, uanset hvad, bedre end Son Of Godzilla.

Son Of Godzilla foregår på en tropisk ø, hvor der er en gruppe videnskabsmænd, som skal lave et eksperiment, for at gøre det muligt at styre vejret. På øen er der bl.a. kæmpeinsekter og et æg som Godzillas søn kommer ud af. Godzilla er således kun adoptivfar til sønnen. Og eksperimentet med at styre vejret går galt.  Og så sker der forskellige ting som ikke skal røbes her.

Det jeg ikke synes er så godt ved filmen er at den kun foregår på denne ø. Og når jeg ser en Godzilla film vil jeg bl.a. også se lidt ødelæggelse af byer. Men det er der ikke så meget af i denne film, fordi den foregår på denne ø. Men ellers er filmen hæderligt lavet. Godzilla og kæmpeinsekterne er godt lavet ud fra tidens standarder, synes jeg.  Selv om de er forældede, set med nutidens øjne. Det generer mig ikke at Son Of Godzilla også er en slags komedie, den er bare ikke så underholdende igen.

Jeg vil således give den 4 stjerner ud af 10 på en almindelig kvalitetsskala og 5 på en kitschskala.

Instruktør: Jun Fukuda

Medvirkende: Tadao Takashima, Akira Kubo, Bibari Maeda