Monday, August 12, 2024

Anmeldelse af Time Traveller aka Toki o kakeru shôjo

Jeg så Time Traveller her i aften den 12/8 – 2024 og det er en japansk science fiction film. Science fiction, fordi det er som titlen siger er en tidsrejsefilm, men den handler lige så meget om kærlighed og ellers filmens univers ikke mærkværdiggjort på anden måde end at tidsrejser er mulige. Se længere nede i teksten en mere uddybende forklaring af begrebet mærkværdiggjort.

Filmen handler om pigen Akira som rejser tilbage i tiden; fordi hendes mor er udsat for et trafikuheld. Hun vågner kort op og beder hende rejse tilbage i tiden til 1972 og aflevere en besked til Ryota Mizorogi, som hun var forelsket i. Akira rejser i stedet til 1974 på grund af at huns husker forkert. Og hvordan det går hende i året 1974 og om hun kommer tilbage vil jeg ikke afsløre her.

Filmen er lidt for lang efter min mening og historien har lidt af det klassiske i tidrejsehistorier og film, det med at vi ikke må ændre i historien. Men hvorfor skulle vi ikke kunne ændre i historien? Jeg synes vi bør bestræbe os på at lave samfundet bedre og deraf følger altså forandringer. Om vi tager dem i nutiden eller i fortiden kan vel komme ud på et. Men ellers er skuespillet i filmen fint, det gælder især Riisa Naka, som spiller Akari. Men historien kunne have været strammet lidt op, synes jeg.

Så jeg vil give den 6 stjerner ud af 10

Mærkværdigjort: på engelsk cognitive estrangement som er et begreb science fiction teoretikeren Darko Suvin er ophavet til. Det henviser et novum, som han kalder det og som er en maskine eller andet som ændrer vores måde at se verden og/eller samfundet på: Det betyder at teksten er mærkværdiggjort. At den verden som teksten eller her, filmen, er ændret indenfor det som kunne tænkes at være videnskabeligt muligt. Modsat fantasy genren, som ikke er funderet i videnskab. Og hvor der optræder magi, drager og andre ting som ikke er mulige ifølge det videnskabelige verdensbillede. Men at tidsrejser hører under science fiction skyldes nok genrehistoriske årsager, snarere end tidsrejser er mulige, hvilket er meget tvivlsomt.  Hvis du vil vide mere om begrebet mærkværdigjorthed, så læs evt.her: Cognitive estrangement - Oxford Reference eller her: What is Cognitive Estrangement? On Science Fiction & Le Guin (ryleyjake.co.uk) Begge link er på engelsk.

Instruktør: Masaaki Taniguchi

Medvirkende: Riisa Naka, Akiyoshi Nakao, Munetaka Aoki m.fl.

Udgivelsesår: 2010