Skrevet af Jóannes á Stykki
Jeg så Time Traveller her i aften den 12/8 – 2024 og
det er en japansk science fiction film. Science fiction, fordi det er som titlen
siger er en tidsrejsefilm, men den handler lige så meget om kærlighed og ellers
filmens univers ikke mærkværdiggjort på anden måde end at tidsrejser er mulige.
Se længere nede i teksten en mere uddybende forklaring af begrebet
mærkværdiggjort.
Filmen handler om pigen Akira som rejser tilbage i
tiden; fordi hendes mor er udsat for et trafikuheld. Hun vågner kort op og
beder hende rejse tilbage i tiden til 1972 og aflevere en besked til Ryota Mizorogi,
som hun var forelsket i. Akira rejser i stedet til 1974 på grund af at huns
husker forkert. Og hvordan det går hende i året 1974 og om hun kommer tilbage vil
jeg ikke afsløre her.
Filmen er lidt for lang efter min mening og historien
har lidt af det klassiske i tidrejsehistorier og film, det med at vi ikke må
ændre i historien. Men hvorfor skulle vi ikke kunne ændre i historien? Jeg
synes vi bør bestræbe os på at lave samfundet bedre og deraf følger altså
forandringer. Om vi tager dem i nutiden eller i fortiden kan vel komme ud på
et. Men ellers er skuespillet i filmen fint, det gælder især Riisa Naka, som
spiller Akari. Men historien kunne have været strammet lidt op, synes jeg.
Så jeg vil give den 6 stjerner ud af 10
Mærkværdigjort: på engelsk cognitive estrangement som
er et begreb science fiction teoretikeren Darko Suvin er ophavet til. Det
henviser et novum, som han kalder det og som er en maskine eller andet som
ændrer vores måde at se verden og/eller samfundet på: Det betyder at teksten er
mærkværdiggjort. At den verden som teksten eller her, filmen, er ændret indenfor
det som kunne tænkes at være videnskabeligt muligt. Modsat fantasy genren, som
ikke er funderet i videnskab. Og hvor der optræder magi, drager og andre ting
som ikke er mulige ifølge det videnskabelige verdensbillede. Men at tidsrejser
hører under science fiction skyldes nok genrehistoriske årsager, snarere end
tidsrejser er mulige, hvilket er meget tvivlsomt. Hvis du vil vide mere om begrebet
mærkværdigjorthed, så læs evt.her: Cognitive
estrangement - Oxford Reference eller her: What
is Cognitive Estrangement? On Science Fiction & Le Guin (ryleyjake.co.uk)
Begge
link er på engelsk.
Instruktør: Masaaki Taniguchi
Medvirkende: Riisa Naka, Akiyoshi Nakao, Munetaka Aoki
m.fl.
Udgivelsesår: 2010
Land: Japan
No comments:
Post a Comment