Wednesday, June 5, 2024

Anmeldelse af Knox Goes Away

 





Skrevet af Jóannes á Stykki

Jeg så Knox Goes Away her til aften den 5/6- 2024. Knox Goes Away handler om lejemorderen John Knox, som i starten af filmen bliver diagnosticeret med sygdommen Creutzfeld-Jakob, som er mere aggressiv end Alzeimers. Lægen siger at der går nogen uger før han glemmer det meste og ikke kan huske de mennesker han plejer at omgås. Og så begynder der at ske noget. Bl.a. så opsøges han af sønnen som han ikke har set i årevis efter sønnen fandt ud af hvad Knox levede af. Det viser sig at sønnen har begået et mord, som han gerne vil have Knox til at hjælpe ham med, så han ikke bliver anklaget.

Endvidere går et job for Knox galt da han kommer at myrde for mange på sit ”job” som lejemorder. Hvordan det ender skal ikke afsløres her.

Jeg synes, at Knox Goes Away var en underholdende film at se og skuespillet var godt. Jeg synes at særlig Michael Keaton, der spiller Knox kommer godt fra opgaven. Og det gør James Marsden i rollen som Knox´søn også. Filmen er nok først og fremmest en thriller og dernæst en slags krimi.

Jeg kan se at bl.a. Filmmagasinet Ekkos anmelder synes, at Knox Goes Away ikke er så spændende igen. Men der er jeg uenig. Det er spændende om Knox klarer sit forehavende inden han bliver rigtig syg. En anden invending mod filmen som Soundvenues anmelder kom med, er at filmen er dårlig som skildring af demens.

Filmen synes jeg ikke er tænkt som en skildring af demenssygdom. Men skildrer bl.a hans sygdom således at filmen går i sort i et par sekunder for at illustrere  at nu får han et anfald. Om sygdommen viser sig på den måde i virkeligheden, ved jeg ikke. Men det fungerer udmærket i filmen synes jeg. Jeg synes at filmen fortjener 7 stjerner ud af 10.

 Link til Filmmagasinet Ekkos anmeldelse: Knox Goes Away - Filmmagasinet Ekko (ekkofilm.dk)

Link til Soundvenues anmeldelse: ’Knox Goes Away’: En dårlig lejemorderfilm – en endnu dårligere demensfilm / Film (soundvenue.com)

Instruktion: Michael Keaton

Medvirkende: Michael Keaton, James Marsden, Suzy Nakamura m.fl.

Udgivelsesår: 2023

Land: USA


No comments:

Post a Comment