Monday, June 17, 2024

Anmeldelse af She Is Conann

Jeg var her til aften den 17/6 – 2024  i Cinemateket og se filmen She Is Conann. Den blev introduceret af Steen Schapiro, hvor han gav noget baggrundsviden relateret til filmen. Han sagde bl.a. at She Is Conann indeholder referencer til andre værker. Han sagde bl.a. at der var en reference til forfatteren William Burroughs og det var en af de få referencer jeg fik fat i. I filmen var der et skilt hvor der stod Naked Lunch, som jo nok er Burroughs´ kendteste værk. Jeg har desværre ikke læst Naked Lunch, men jeg har set David Cronenbergs filmatesering fra 1991. Steen nævnte også andre referencer til bl.a eksperimentalfilm jeg ikke har set. Og nu kan jeg ikke huske titlen på dem. Og Steen sagde også at instruktøren Bertrand Mandico havde lavet et manifest, som She Is Conan er lavet ud fra. Manifestet var lidt uforståeligt, men hvis man googler Mandico og manifest, så kommer der noget, men det er ikke identisk med det Steen refererede. På nettet står der bl.a. at lyden skal indspilles i postproduktionen og det sagde Steen også at var tilfældet med She Is Conann (link til manifest på nettet: Bertrand Mandico’s The Incoherence Manifesto – @expansivemouthfeel on Tumblr ) Steen nævnte også andre inspirationskilder f.eks. Ballard, men jeg kunne ikke finde nogen reference til Ballard. I Cinematekets program står der at der er ”dryp af Highlander, Excalibur (..) Blade Runner og andre arthouse og genrefilm. Det er sjovt at finde referencer, men ikke et must for at kunne nyde filmen.” Som sagt så fandt jeg ikke mange referencer, men nød så jeg filmen?

Før jeg svarer på det vil jeg sige noget om filmen først. Vi følger Conann, som angiveligt er Conan fra Robert E. Howards historier og filmen med Arnold Schwarzenegger. Men som her er en kvinde. Man følger Conann gennem forskellige tidspunkter i hendes liv fra hun er 15 til hun er 55 år. Hun antager forskellige skikkelser i de nedslag i hendes liv man ser i filmen. Der er således kun et løst plot i filmen. Udover Conann følger man  en talende hund på to ben der hedder Rainer, som er en reference til den tyske filminstruktør Rainer Werner Fassbinder.  Hunden tager billeder hele tiden. Hvad meningen med referencem til Fassbinder er, må stå i det uvisse.  Man følger Conann i forskellige miljøer. Filmen indeholder meget vold og jeg undrede mig lidt over hvorfor filmen sluttede da den gjorde. Den havde ikke behøvet at være så lang, synes jeg. Billedsiden er flot, synes jeg og skuespillet er passende til filmen. Men jeg savner et formål med filmen. Den skal angiveligt undersøge barbari, men kommer ikke med nogen kritik af volden der er i filmen.  Og  filmens slutning skal ikke røbes her, men den er underlig og underbygger ikke nogen pointe eller budskab, synes jeg. Men det skal en film måske ikke?

She Is Conann fik også kun et hjerte fra Kim Skotte i Politiken. Jeg aner ikke hvilken karakter jeg skal give den. Men i hvert fald mere end en stjerne ud af ti p.g.a. den gennemarbejdede æstetik og miljøer filmen skildrer. Men jeg ved som sagt ikke hvor mange. Men hvis man er til anderledes film, så synes jeg at den bør ses.

Instruktion: Bertrand Mandico

Medvirkende: Elina Löwensohn, Julia Riedler, Christa Théret m.fl.

Udgivelsesår: 2023