Sunday, May 21, 2023

Anmeldelse af The Valley Of Gwangi og Dollman

Jeg var i Husets Biograf her i dag 21 maj og så to film, The Valley Of Gwangi og Dollman. Det var til deres sci fi sunday. Jeg er i tvivl om den første film The Valley Of Gwangi er science fiction. Den står heller ikke til at være en science fiction film hos IMDb.  Dollman er en science fiction film.

Lad mig starte med The Valley Of Gwangi. Den handler i al korthed om at der i Mexico er en dal som skal være forbandet, har noget dyreliv fra fortiden for eksempel dinosaurer.  Man beslutter sig så at tage til denne dal og ender med at tage en dinosaur med fra dalen, for at kunne vise den til et show man har. Hvordan det ender skal ikke afsløres her. Der optræder en videnskabsmand i filmen d.v.s. en palæntolog, som har en interesse i at besøge dalen. Måske er det nok til at den kan kaldes science fiction. Men jeg tvivler. Dinosaurerne  er lavet med stop motion effekter lavet af Ray Harryhausen og fungerer udmærket, selv om det med nutidens øjne ikke ser så realistisk ud. Men det skal ikke være et argument fra mig mod filmen, da jeg sagtens kan tilgive mindre gode effekter. Men i samtiden har de nok fungeret fint. Filmen minder i sin handling om King Kong, der også kommer fra et miljø med fortidig natur og dyreliv. Og bliver fragtet til New York. Om end den ikke er en kopi af King Kong.

Men ellers er filmen underholdende og skuespillet er tilfredsstillende. Filmen får 6,2 på IMDb og jeg vil give filmen 6,5stjerner ud af 10.

Og bagefter så jeg Dollman. Dollman handler en hårdkogt politibetjent fra en anden planet, Arturos, som havner på jorden, hvor han kun er c.a. 33 cm høj (Højden har jeg fra IMDb.). Han bekæmper  trods sin højde  en bande forbrydere og hvordan det slutter skal jeg ikke afsløre her. Det at han overhovedet kan bekæmpe forbryderne skyldes hans effektive våben. Men måske skal det give en komisk effekt at han er så lav i højden, men jeg synes ikke den joke er så god. Jeg synes det ville fungere bedre, hvis han havde haft almindelig højde. Den planet han kommer fra lignede ellers jorden på en prik. Dollman får 5,2 på IMDb, men jeg vil nøjes med at give den 3 stjerner uda af 10 på en almindelig kvalitetsskala, men den får 5 ud af 10 stjerner på en kitchskala. Filmen er sådan set lidt underholdende, men historien er unødvendig fjollet. Derfor synes jeg ikke filmen holder rigtig. Skuespillet er så nogenlunde. Alt i alt en knap så vellykket film, selv om den ikke var kedelig.

The Valley Of Gwangi

Instruktion: Jim O´Connoly

Medvirkende: James Franciscus, Gila Golan, Richard Carlson m.fl.