Monday, June 12, 2023

Kort Anmeldelse af Guardians of the Galaxy vol. 3

 






Skrevet af Jóannes á Stykki

Jeg var i biografen den 9 juni for at se Guardians of the Galaxy.

Det er svært ikke at spoile, hvis man skal lave et referat af handlingen i filmen. Så jeg vil ikke sige så meget om handlingen i filmen.

Filmen handler om High Evolutinary som vil skabe en utopi ad biologisk vej og som filmen kritiserer. Endvidere er det Rocket som er i centrum i filmen og vi får hans historie, der er rørende og god. Den gør filmen god. Men en anden indvending hos mig er at filmen er for lang.

Som nævnt så kritiserer filmen High Evolutionaries planer om at skabe en utopi. Som i virkeligheden bare er en dystopi.

Men jeg er i tvivl om filmen med det kritiserer tanken om at stræbe efter et bedre samfund eller den mener at forsøg på at lave utopier bare fører til en dystopi i virkeligheden. Jeg er enig i tanken om at forsøg på at skabe utopier kan føre til nye dystopier. Specielt hvis det sker ad biologisk vej. Men hvad filmen mener ud over det er uklart, synes jeg. Er det dårligt at stræbe mod et bedre samfund? Det svarer filmen ikke på, synes jeg. Af denne grund og at filmen er for lang vil jeg give den 7 stjerner ud af 10. Men ellers kan jeg kun anbefale man ser filmen. 


Instruktør: James Gunn

Medvirkende: Chris Pratt, Chukwudi Iwuji og Bradley Cooper m.fl.

Lande: USA, New Zealand, Frankrig og Canada

Udgivelsesår: 2023


No comments:

Post a Comment