Tuesday, May 7, 2024

Anmeldelse af Saturn 3 aka Dødskamp på Saturn 3

 





Skrevet af Jóannes á Stykki

Jeg var her i søndags den 5 Mai i Husets Biograf og se Saturn 3. Filmen er en science fiction film, der er knapt så vellykket, desværre.

Filmens handling er i al korthed at i en ret fjern fremtid, at en kaptajn Benson myrder kaptajn James. Og Benson  rejser således i stedet for James til en af Saturns måner hvor der er en rumstation. På rumstationen bor der et par, Alex og  Adam. De kommer i karambolage med kaptajnen. Bl.a. fordi han har en robot med sig, som det ikke går så godt med. Hvordan det slutter skal ikke afsløres her.

Jeg synes som sagt ikke at filmen at er så vellykket. Det skyldes at jeg synes at skurken ikke rigtig har noget motiv for det han gør. Det er uklart synes jeg, hvad han vil opnå. Plottet er med andre ord ret tyndt. Men ellers synes jeg effekterne er ok, da filmen er fra 1980. Og skuespillet er også tilfredsstillende. Temaet med kunstig intelligens er fint nok, specielt nu hvor der er gennembrud på området. Men det at der er problemer med den er jo set før. Også før 1980.  Det virker lidt teknologikritisk at stille problemet med kunstig intelligens op på den måde. Men jeg tror ikke man skal lægge så meget i det. Det er ikke en dyb film vi har med at gøre. Den vil først og fremmest underholde og det lykkes den så nogenlunde med. Men underholdning er ikke nok. Der skal helst være lidt mere. Når der indgår en kriminel handling i plottet, synes jeg at der bør være et godt motiv for at det kan være godt. Og det mangler her, synes jeg.

Derfor vil jeg give den 4 stjerner ud af 10.

 

Instruktører: Stanley Donen og John Barry

Medvirkende: Farrah Fawcett, Kirk Douglas, Harvey Keitel m. fl.

Land: Storbritannien

Udgivelsesår: 1980

 


No comments:

Post a Comment